Betrokken blijven in coronatijd

Op afstand maar toch dichtbij

Ook in deze uitzonderlijke tijd willen we er gewoon voor u zijn. Gelukkig hebben we onze dienstverlening voort kunnen zetten. Soms in aangepaste vorm en altijd binnen de richtlijnen van het RIVM.

‘Hoe gaat het met u?’ Complexbeheerder Dannis komt veel bij huurders thuis. “Door de coronacrisis hield dat abrupt op. Met mijn collega’s ben ik meteen oudere bewoners gaan bellen, we hebben 1.200 mensen gesproken. ‘Hoe gaat het met u?’ en ‘Heeft u hulp nodig?’ waren onze vragen. Gelukkig konden de meeste mensen zich goed redden met hulp van familie of buren”, vertelt Dannis. ‘Met de gemeente hebben we verschillende organisaties ingeschakeld voor mensen die hulp konden gebruiken. Via Zaankanters voor Elkaar wordt een helpende hand geboden. Vrijwilligers halen medicijnen, doen boodschappen of klusjes in tuinen. Of ze bellen gewoon voor een praatje.” Telefonisch bemiddelen Meredith, consulent sociaal beheer, merkt dat er tijdens corona meer overlastmeldingen binnenkomen. “Vooral uit de hoogbouwwoningen. Bijvoorbeeld van mensen die de hele dag de kinderen van de bovenburen horen. Wij bieden een luisterend oor en bellen ook even met de bovenburen. Het is niet makkelijk als je de hele dag met alle kinderen thuis bent. Mensen zijn zich vaak helemaal niet bewust dat ze overlast geven. Soms verwijzen we door naar Stichting Beterburen. Zij nemen telefonisch contact op met de betrokkenen. Huisbezoeken zijn dan niet altijd nodig.”

Bent u of kent u iemand die in deze tijd extra hulp kan gebruiken? Neemt u dan contact met ons op of kijk voor meer informatie op zaankantersvoorelkaar.nl

Woning digitaal verhuren Woonmakelaar Bettina verhuurde onlangs een vrijgekomen woning in Krommenie vrijwel helemaal digitaal. Bettina: “Op Woningnet was de woning via een video te bezichtigen. Ik heb zelf het huis helemaal gefilmd, gewoon met mijn telefoon. Daar maakte ik een kort filmpje van. Vervolgens bezichtigde de nieuwe bewoonster de woning alleen. Zij ontving per mail het huurcontract, dat ze digitaal heeft ondertekend. Mooi dat we op deze manier een moeder met haar kind een fijn thuis kunnen bieden.”

Bewoners in actie ‘Wat speelt er, wat mis je en wat moet er gebeuren?’ Deze vragen werden aan bewoners van de Schrijversbuurt in Wormerveer gesteld tijdens een digitale bewonersavond. Bewoners ervaren al langer overlast door zwerfvuil of van buurtgenoten en woonfraude. Monique, consulent sociaal beheer, spreekt van een geslaagde bewonersavond. “Digitaal contact heeft als voordeel dat bewoners eenvoudig kunnen meepraten vanuit huis. Twintig bewoners werken nu samen aan een Burendag, een opruimactie en leefregels. Met de gemeente wordt openbaar groen heringericht. Een wens van bewoners is een moestuin die zij zelf onderhouden. Na alle digitale overleggen gaan we nu echt aan de slag.”