Huurbevriezing en huurverlaging

“Onze maandelijkse financiële puzzel is net wat makkelijker”

Parteon wil dat de huurprijs past bij het inkomen van huurders. Bij de jaarlijkse huuraanpassing ontzien we daarom huurders die te duur wonen. Met de huurverlaging of huurbevriezing bieden we hen een uitkomst. Huurverlaging of huurbevriezing aanvragen kan jaarlijks en is geldig voor de periode van een jaar. Ruim 800 mensen hebben voor dit jaar een aanvraag ingediend. Daarvan is tot nu toe 80% toegewezen. In dit artikel vertellen twee huurders over hun ervaringen.

“Het verschil in huur is niet eens zo heel hoog, het gaat maar om 19 euro per maand, toch geeft het me wel veel meer rust. De maandelijkse puzzel is nu gewoon net wat makkelijker en er is minder stress om alles rond te krijgen”, legt Judith* uit. Opluchting Judith (49 jaar) woont samen met haar dochter in Krommenie. “Ik woon hier heel fijn en zou niet meer weg willen.” Toen een aantal maanden terug de brief over de huurverhoging binnenkwam, besloot Judith zich te verdiepen in de mogelijkheid om huurbevriezing aan te vragen. “Ik had er al eerder over gehoord, maar omdat er nu ook een folder werd meegestuurd, besloot ik het toch te proberen. Het aanvragen via de website van Parteon was zo gebeurd. Ik kreeg direct een reactie dat ik in aanmerking kwam voor huurbevriezing. En hoewel het niet om hoge bedragen gaat, voel ik toch wel opluchting. Het zorgt net voor dat verschil.”

“Eigenlijk was het zo geregeld en het geeft mij meer rust”

Ook André (46 jaar) en Sara (32 jaar) kwamen - net als Judith - in actie nadat ze de brief ontvingen over de huurverhoging. “We schrokken wel van de huurverhoging omdat ons inkomen het afgelopen jaar minder was gestegen dan de aangekondigde huurverhoging. Het stond niet in verhouding”, legt Sara uit. “We hebben het begin mei aangevraagd en we kregen direct reactie dat we wél in aanmerking kwamen voor huurbevriezing en niet voor huurverlaging”, vult André aan. Ook voor André en Sara zorgt de huurbevriezing voor rust. “Als de koelkast of zo nu stuk gaat, kunnen we dat beter opvangen. Het scheelt toch!”, vindt Sara. Bevestiging “Het is gewoon prettig dat er zo’n regeling is”, vindt Judith. “Voor mij voelt dit gewoon als een bevestiging. Zie je nou: het is helemaal niet gek om hulp te vragen en het is geen schande om moeite te hebben om elke maand rond te komen. Ik heb zelfs andere mensen er ook op geattendeerd. Vooral omdat het zo makkelijk gaat: als je al je gegevens invult, krijg je direct reactie. En geen discussies, dat vond ik ook erg fijn”, besluit Judith. *De namen in dit artikel zijn vanwege hun privacy niet de echte namen van de huurders.